tisdag 3 juni 2008

En skräckfylld natt

Nu känns allt lite vemodigt. Florens är jämngrått och regnigt. Imorse åkte både Linnea och Nicole och nu är det nästan bara jag kvar. Olle är någonstans i periferin och alla andra har lämnat landet.

Inatt kunde vi inte sova.
Det började med att vi kom hem sent, packade Linneas väska och var i fullfärd att gå och lägga oss då det helt plötsligt ringde i porttelefonen. Jag ignorerade det för om klockan är ett på natten är det ändå ingen vettig.
Illvettingen gav sig dock inte utan började istället ringa på alla porttelefoner i hela huset. Frenetiskt.
Vi tänkte att den okända porttelefonsringaren skulle ge upp så småningom, men tji fick vi. Han fortsatte ringa men riktade snart in sig på bara min och min granne Massimos dörr. Han ringde och ringde och ringde, det var ett aggressivt och obehagligt ljud och jag och Linnea blev successivt allt räddare. Det bankades med hårda nävar på dörren där nere och lampan tändes och släcktes hemma hos grannen. När vi inte stod ut längre tryckte jag på portöppningsknappen och sprang kvickt tillbaka till sängen i förhoppning om att allt var över.
Så var det inte. Helt plötsligt var hela huset fullt av obehagliga röster, hissen som åkte upp och ner, ännu fler upprepade påringningar på porttelefonen och någonstans utanför startades en motor.
En motorsåg tänkte jag och Linnea, och maffioserna, skurkarna och banditerna var arga som aldrig förr och nu hade de fått nog. De skulle såga upp min dörr och sen skulle vi dö. Vi fnissade hysteriskt och diskuterade var någonstans man kunde gömma sig i min minilägenhet. Jag kom på att vi kunde krypa ner under spjälorna på den innersta delen av min utdragna säng och lägga madrassen över, då skulle vi nog inte synas och jag var beredd! Utanför viskades det uccidi, uccidi och snart kunde vår sista stund vara kommen.

Som tur var vaknade vi upp runt sjutiden, lagom trötta och myggbitna, men vid liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jäklar det låter as läskigt! Uccidi, fick reda på att det betyder döda av nonna. "döda, döda", sjuka människor! Hoppas du inte har det allt för tråkigt i florens. Här hemma är det fullt upp, nicole gör massor av kladdkakor, nonna är högljud som vanligt och ska börja måla, pappa vet man vet man som vanligt inte vart han är, och mamma springer runt och stressar upp sig själv över allt som ska hinnas. Snart tar hon ut det på nicole, mig och pappa.. som vanligt hehe. Men imorn gäller det för min del, studenten och frihet! Önska mig lycka till :) Puss!

Anonym sa...

Linnea har berättat om natten o lite till...Funderade så det knakade över bloggnamnet men med min lilla Prisma och den grammatik jag snappade har jag nog till sist översatt det(fast man vet ju aldrig ,var ett tag inne på nåt med trög efterrätt på frukt och choklad) men lentigine stavas med två g i min ordbok. Va' trist med regn men här behövs det lite, är varmt o torrt. Här är det annars fullt upp som vanligt. Längtar efter semester men det blir ju en xtradag till helgen.Ska bli himla roligt att snart se dig igen. Förresten tycker jag ni borde gå över till lakritspipor(obs!råd eller moralkaka, välj själv!)KRAAAM